Commonrail

De 2,8 JTD van Fiat is dé motor voor de kampeerauto. Dankzij de "commonrail" en de turbo levert de motor bij een relatief laag toerental van 1800 tpm een trekkracht van 300 Nm.

De commonrail zorgt voor een elektronisch geregelde brandstof inspuiting. Een hogedrukpomp brengt de brandstof onder een zeer hoge druk van maximaal 1350 bar en wordt opgeslagen in een gemeenschappelijke hogedrukleiding, de "commonrail". 

 

 

Hoeveelheid brandstof

 

Afhankelijk van de stand van het gaspedaal (belasting van de motor) en de bedrijfstoestand van de motor berekent de regeleenheid het inspuitmoment en de inspuithoeveelheid. De informatie over de bedrijfstoestand wordt gekregen van onder andere de olie- koelvloeistof- en inlaatluchttemperatuur.

 

 

Voordelen

 

Voordelen van directe dieselinspuiting volgens het 'commonrail principe':

  • groter vermogen

  • groter koppel

  • lager brandstofverbruik

  • lagere geluidsproductie

  • lagere schadelijke uitlaatgasemissie

  Afbeelding Fiat
Chiptuning

Bij KM-stand 22.000 is de motor 'gechiptuned' door DigiCar in Doetinchem. Hierdoor is het vermogen toegenomen van 128 pk naar 155 pk. Wat nog belangrijker is: het koppel (standaard 300Nm) is gestegen naar 350 Nm. Hierdoor is aanzienlijk meer trekkracht beschikbaar wat vooral van belang is tijdens ritten in de bergen. Bijkomend voordeel, de motor springt zuiniger om met de brandstof.

Bij chiptuning (niet te verwarren met montage van een zg. 'powerbox') wordt het computerprogramma van het motormanagement geoptimaliseerd. Verschillende facetten zoals inspuitmoment, inspuitdruk, turboladerdruk en luchthoeveelheid worden aangepast.

Resultaat

Dit heeft geresulteerd in een nog fijner lopende motor met aanmerkelijk meer power en verbeterde trekkracht 'onderin'. Omdat we onze rijstijl niet gewijzigd hebben is het brandstofverbruik gedaald.